Ihminen verkossa

Pihlanto Pekka ([email protected])
Fri, 13 Feb 1998 11:18:17 +0200 (EET)

Toni terve,

Luin projektistasi käymiäsi kerkusteluja ja kirjoitin oheisen jutun.
Kommentteja (kun kiireesi hellittävät)?
Voit käyttää hyväksesi, jos katsot tarpeelliseksi. Tästä voisi ehkä
kehkeytya artikkeli johonkin - yhteistyössä?

T: Pekka


Sama tekstimuodossa:

Pekka Pihlanto
Helmikuu 1998

Ihminen verkossa - mitä merkitsee elää netissä/netistä?

Seuraavassa yritän analysoida - suhteellisen vähäisellä
verkkokokemuksella - mitä merkitsee ja vaikuttaa intensiivinen ja
pitkäaikainen elämä Internetissä. Apuna käytän paitsi mielikuvitustani,
myös holistista ihmiskäsitystä.

Ihminen on olemassa kehollisena, tajunnallisena ja situationaalisena
oliona. Situationaalisuus merkitsee suhteissa oloa kaikkeen ihmisen
elämäntilanteessa eli situaatiossa olevaan: luontoon, rakennelmiin,
ihmisiin, aatteisiin, ideoihin jne. Tilanne syöttää elämyksiä ihmisen
tajunnalle, jossa ne ymmärretään tavalla tai toisella: syntyy
merkityksiä, jotka varastoituvat maailmankuvaan. Tätä tajunnan
prosessien kokonaisuutta sanotaan tajunnallisuudeksi. Keho ja sen
kokonaisuutena edustama kehollisuus toimii tässä kaikessa tietysti
välttämättömänä apuvälineenä. Kaikki nämä kolme olemassaolon muotoa
kietoutuvat toisiinsa erottamattomasti heijastaen niissä ilmeneviä
muutosimpulsseja toisiinsa.

Kun internet tietokoneineen tuodaan käyttäjän tilanteeseen, alkaa
tapahtua. Netistä ihminen hakee impulsseja, jotka tajunta ymmärtää
omalla tavallaan. Näin syntyvät merkitykset muokkaavat jatkuvasti
maailmankuvan sisältöjä: käyttäjän ymmärrys asioista täydentyy ja
muuttuu koko ajan.

Mitä nettielämä merkitsee ihmisen olomuodoille? Verkon avulla käyttäjä
pääsee laajentamaan situaatiotaan käsittämään uusia ihmisiä ja tietoja,
jotka voivat olla maapallon toisella puolella. Esimerkiksi keholliset ja
taloudelliset ym. rajoitteet estäisivät monessa tapauksessa vastaavat
fyysiset situaation laajennukset.

Situaation laajennuksen sisältämä tietoaines luonnollisesti ilmenee
käyttäjän tajunnassa: hänen maailmankuvaansa rakentuu merkitysten
verkkoja, jotka ovat erilaisia kuin fyysisestä todellisuudesta syntyvät.
Nämä verkot taas vaikuttavat siihen, miten surffailija ymmärtää uudet
tapahtumat, sillä ymmärtäminen tapahtuu aikaisemmin ymmärrettyyn
tukeutuen. Nämä uudet tapahtumat voivat olla "verkkotapahtumia" tai
todellisen, fyysisen situaation tapahtumia (ärsykkeitä). Netti-ihmisen
reagointi saattaa siis vähitellen muuttua nettityyppiseksi. Mitä se
sitten merkitsee, sitä on syytä tutkia. Varmasti asiaan liittyy sekä
hyödyllisiä että haitallisia seikkoja.

Joka tapauksessa netin kautta käyttäjä saa uutta tietoainesta
käyttöönsä. Lisäksi hän kykenee elämään netissä periaatteessa täyttä
sosiaalista elämää, joka ei ehkä olisi mahdollista hänen reaalisessa
situaatiossaan esim. syrjäisen asuinpaikan tai henkilön syrjään
vetäytyvän luonteen johdosta (netin edellyttämät sosiaaliset taidot ovat
erilaisia kuin face-to-face-kontakteihin perustuvat). Toisaalta
"nettiseurustelu" voi rajoittaa ja syrjäyttää kanssakäymistä reaalisessa
situaatiossa, mikä saattaa aiheuttaa tietynlaista syrjäytymistä, jota
muuten ei ehkä ilmenisi. Nettiseurapiirin häilyvyyttä ja
"epätodellisuutta" kuvaa se, että sähkökatkos tai laitevika jättää
netti-ihmisen yksin! Tosin reaaliympäristössäkin kommunikaatio- ja
kulkuvälineiden viat voivat toimia samaan tapaan.

Entä kehollinen puoli? Kuten todettiin netin avulla "matkustelu" voi
korvata esim. fyysisen vajavaisuuden johdosta estyvää matkustelua. Jos
nettityöskentely menee liallisuuksiin, fyysinen kunto voi kärsiä kun
liikunta jää, huonot asennot aiheuttavat vaivoja, jne. Ei kuitenkaan
pidä vähätellä sitä tajunnallista mielihyvää, jota onnistunut surffailu
saattaa tuottaa - tämä mielihyvä heijastuu tajunnallisuuteen
positiivisina merkityksinä ja samalla kehollisuuteen sen elintoimintoja
parantamalla aivan samaan tapaan, mutta "vastakkaismerkkisesti" kuin em.
huonot työskentelyasennotkin.

Netistä voinee sanoa, kuten monesta muustakin asiasta, että se on hyvä
renki, mutta huono isäntä. Lisäksi on muistettava ihmisten erilaisuus:
mikä on hyväksi yhdelle, voi olla jo liikaa toiselle. Edellä ei ole
kiinnitetty huomiota siihen, onko netin käyttö pelkkää huvia vai
liittyykö siihen työ-, opiskelu- tai muita hyötyelementtejä. Netillä
lienee se ominaisuus, että sen myötä työn ja vapaa-ajan raja hämärtyy ja
kumpikin näistä voi tukea toisiaan (esim. huvin vuoksi hankitut
kontaktit voivatkin osoittautua työn tai opiskelun kannalta
hyödyllisiksi).