Re: Vs: lukutaidosta

Toni Alatalo ([email protected])
Fri, 20 Mar 1998 11:54:53 +0200 (EET)

Kommentoin lopusta alkuun, quottaan myos kaanteisesti (onkohan hyva tapa?)
Aikaakaan ei ole yhtaan mutta reagoinpa kuitenkin jos tulis vaikka jannia
vastauksia :)

Niin, lisaan Pekan suoraan vastaanottajaksi kun sen kanssa on ollut naista
muutenkin juttua (mm. http://an.org/inet98/discussion/ ja privana)

On Fri, 20 Mar 1998, Anssi Porttikivi wrote:

> "Tietokonelukutaitoa" tai verkkolukutaitoa ei voi minusta pit�� saman luokan
> asiana kuin peruslukutaitoa. Se on v�h�n sama asia kun vertaisi uimataitoa
> ja snorkkelin k�ytt�taitoa. Uimataidottomuus voi koitua kuolemaksesi.
> Snorkkelin k�ytt� on intuitiivista ja helppoa, jos snorkkeli on hyv�.

Onkohan noin?

IMO kieli on vain tietotekninen apuvaline, tai ehkei "valine" mutta metodi
tai joku sellainen. Kirjaimet + paperi = perinteinen kirjallisuus(?)
ainakin on ihan vain tietoteknista soft&hardwarea.

Pelkaan, etta tuo "peruslukutaito"-kasite sisaltaa noihin vanhoihin
kirjallisuuden valineisiin sisaltyvia oletuksia, jotka eivat pade
yleisesti. Naista nyt on hypertekstihypessa tietystijauhettu
kyllastymiseen asti, epalineaarisuudesta ja sellaisesta, en haluaisi upota
siihen nyt .. pointti on joku muu.

Eiko ennemmin niin, etta uimataito on viestintataito?

Tai ehka olet kuitenkin oikeassa siten, etta tuo vertaus ehka kertoo
kuinka kirjallisuus on ihmiselle ns. luontoaan samalla tapaa vieras
ei-intuitivinen ymparisto kuin vesi. Jos ei-keinotekoisilla teknologiolla
valitetty viestinta on maa, kirjallisuus on vesi? Mita "peruslukutaito"
eli uimataito sitten on?

"Verkkolukutaidon" (musta verkko-analogia sopii aika ok myos
ei-tietokoneliitannaiseen mediaan, maailmankirjallisuuteen ja sellaiseen
avainpointteja voisivat olla esim:

* ymmarra konteksti
- kuka kirjoittaa kenelle ja miten ja miksi?
- kuinka luet ja miksi?
- mita samassa kontekstissa on ollut ennen, mita tulee olemaan?
(esim. jonkun lehden tietylla palstalla tms)
- ...

* sisaista lahdekritiittinen asenne
- mita kirjoittaja/julkaisija haluaa saada aikaan?
- mita vertaiset ja/tai kilpailevat tahot sanovat?
- kuinka sanoma vertautuu omaan kokemukseesi?
- ...

* osallistu oikein
- onko osallistuminen tassa tapauksessa tarpeen?
- tuleeko se tehda samalla foorumilla, suoraan tekijalle
vai kenties esim. vain lukijoiden keskuudessa tms?
- ...

*...

Noita nyt ainakin tarttee luonnostaan miettia joka paiva
maailmankirjallisuuteen (eli irc, mail, news ja www :) osallistuessa.
Netiketitkin taitaa keskittya noihin.

> En nyt ehdi puuttua enemp��n, mutta Tonin asenne on minusta
> mielenkiintoinen. Nimitt�in kaikkea voi ja pit�� ihmetell�, jos jaksaa.
> Liiassa ihmettelyss� on vain se vaara, ett� lamaantuu ja menett��
> toimintakykyns�. Tieto lis�� tuskaa, ja liika pohdiskelu masentaa kenet
> tahansa. Tyhmyys ja sokeus on rohkeuden ja itseluottamuksen edellytys ja
> mielens� tyhjent�minen regeneroivaa meditaatiota.

Kiitos huolenpidosta ja tarkoista havainnoista. Onneksi on kuitenkin
kaikkia projekteja (at the moment: http://www.cs.vu.nl/~design/ Task
Analysis I & II, jos kiinnostaa .. presentaatio iltapaivalla ja odotan
kavereita tulevaksi kun ollaan menossa taas hotellia analysoimaan - mulla
on puku paalla hihi :) pitamassa elamassa kiinni. Niin ja bileet ja
tanssi, ihmisetkin. Tyokyvyttomyys on kylla silti pelottanut.

"Abstract to see,
live to be concrete"

totesi an taannoin, kuvassa
http://an.org/images/hyperthoughts.jpg
"live" tosin hieman karsinyt kosteusvaurioista.

Pitaa tehda juttuja, siis. Niin kuin kunnon luterilainen, huoh.

> Olen itsekin ajatusleikinomaisesti miettinyt, miten paljon hy�ty�
> kehitysmaille loppujen lopuksi on ollut pakollisen lukutaidon
> tyrkytt�misest�. Mutta luulen tulleeni siihen johtop��t�kseen, ett� se on
> ollut l�hes yksinomaan hyv� asia. Siit� huolimatta, ett� ihminen ja
> kulttuurimme el�� sittenkin yll�tt�v�n pitk�lti puhutun sanan varassa (ja
> muun kahdenkeskisen viestinn�n varassa). Useimmat meist� kuulevat
> esimerkiksi el�m�ns� t�rkeimm�t asiat suullisesti tutuiltaan.

Niin-pa. Ei tuo ole ollenkkaa triviaalia, mutta nain kun omasta elamasta
on helposti ainakin puolet tekstuaalista, sita voi turvallisesti
kyseenalaistaa, kun kayton on kokenut konkreettisesti niin ettei unohda.

Sotket muuten kategorioita tuossa. Tai sitten mina sotken. Minakin kuulen
kylla elamani tarkeimmat asiat suullisesti tutuilta, mutta kirjallisessa
muodossa. Voin lahettaa sata megaa irkkilogia tyttoystavan, pikkuveljen,
toimitusjohtajan yms. kavereiden kanssa todisteeksi sitten kun niissa ei
ole enaa mitaan luottamuksellista. Irkki on tutuilta jaetussa
tilantapaisessa (ok tiedan etta tila metafora on heikko mutta on se
vahvakin) kuultua - kirjallista suullista?

http://an.org/inet98/not-friday13/encounter-places.html koitti tavoittaa
jotain muttei oikein onnannut.

> Lukutaidosta on muuten varmaan aika paljon kirjoitettu, luulisi l�ytyv�n
> kulttuurihistoriaa tutkivia klassikkoteoksia, joissa lukutaidon merkitys on
> analysoitu. "Lue enemm�n, niin ihmettelet v�hemm�n" (lukutaidonkin
> merkityst� ;-).

Joo, no eka kysymys teilta agenteilta olikin etta mita. Kirjoja kun on
niin hirveasti ja niissa on aina niin paljon kaikenlaista ylimaaraista sen
etsityn asian, joka voi olla vaikka parin kappaleen mittainen hyvin
muotoiltu ajatus jonkun muuten vanhentuneen roskan seassa, loytamista
hankaloittamassa. Paperikirjallisuus on ihan yhta sekava kuin Internet
eika kukaan ole keksinyt edes kunnon hakukoneita. Kymmenjarjestelma on
aika perseesta.

Tiedan mina kylla, teidan lisaksi, yhden hyvan paperiverkon
hakujarjestelman. Sekin on ihmisista koostuva moniagenttijarjestelma,
tavoittaa osoitteesta [email protected] - ei vaan palvele ainakaan
julkisesti ainakaan viela ei-kirjastoihmisia.

http://www.lib.hel.fi/syke/keskustelut/tieto.htm
kertoo kuitenkin mista on kyse ja arkisto on avoin kaikille. Tekninen
toteutus on mun sivarihommia, oli aika janna projekti.

No nyt toihin.

Kiitos taas teille ja anteeksi sekavuus, mutta ettekohan osaa filtteroida.

+ an + ~ Toni ~ : (t . !