Tuo esitys on TOL:n näkökulmasta ja hirvittävän pitkä ja näin asciina
otsikotkin ovat samalla koolla, teen varmaan jonkun html-jutun tuosta
ainakin jälkeenpäin ja siihen voisi liittää niitä videoita.
Saa lukea jos kiinnostaa, muuten ei tietenkään kannata. Maanantain oon
vielä tiivisti Linnanmaalla, jos jollain tulee vaikka mieleen mitä esim.
RIPE:llä (jonka asiakas NP:kin) kannattaisi tehdä tms.
Viikonloppua!
~
---cut---
Matkaesitys
Matkan tarkoitus:
Vierailu Amsterdamin Vrije Universitetin Informatika -laitokselle,
http://www.cs.vu.nl/
Vierailut kaupungin uusmedian ja tietoverkko-vaikuttajien luo
Osallistuminen STEIM:n järjestämään haptisia käyttöliittymiä tutkivaan ja
havainnollistamaan seminaariin.
Kustannukset:
(...)
Hieno lisä:
Saan matkaan pienen, mutta laadukkaan digitaalivideokameran, jolla eri
paikoissa tehdyt havainnot, nähdyt demot ja järjestelmät voi dokumentoida.
Lisäksi suunnitelmissa on haastatella matkalla tavattavia tutkijoita TOL:n
kursseihin liittyvien asioiden tiimoilta ja saada näin mielenkiintoista
autenttista materiaalia vaikkapa jo heti kevään Digitaalisen median
perusteet -kurssilla käytettäväksi. Tällä kurssilla kun on tarkoitus
tutustuttaa opiskelijoita digitaalisen median maailman eri puoliin ja
tämän matkan onnistuessa siihen saisi hyvää katsausta.
Varsinaisista tavotteista laajemmin seuraavilla sivuilla, jotka on
jaoteltu seuraavasti:
Vrije Universitet, Informatika:
Hypermedia
Moniagenttijärjestelmät
Computer Networks / Internet ja tietoverkot
Muuta
Kaupungin uusmedia- ja tietoverkkovaikuttajat
Society for Old and New Media (http://www.waag.org/)
Internet Society Netherlands (http://www.isoc.nl/)
Reseaux IP Europeens / Regional Internet Registry for Europe
(http://www.ripe.net/)
Eunet (http://www.eu.net) / Johan Helsingius
Muuta
STEIM, Joel Ryan / Haptiset käyttöliittymät, touch-festivaali
Kosketusliittymien merkitys TOL:n kannalta, seminaari/festivaalikutsu
Vrije Universitet, Informatika:
Hypermedia
Osallistuin viime keväänä Anton Eliensin () ja Jacco O..n () järjestämällä
hypermediakurssille VU:ssa. Pääsin silloin jonkin verran perille myös
heidän tutkimuksestaan mm. Center voor Wiskunde en Informatika:ssa
(http://www.cwi.nl/) ja yhteistyöstä WWW:n kehityksestä vastaavan
W3-konsortiumin (http://www.w3.org) kanssa.
Nyt kun TOL:n hypermediakurssi on käyty läpi, ensimmäistä kertaa tässä
muodossa, olisi hyvä käydä keskusteluja jatkokehityksestä ja yhteistyöstä
ko. tutkijoiden kanssa. TOL:n Digitaalisen median osalta on harkittu
mahdollisuuksia erikoistua jossain määrin äänipuoleen, ja Jacco O..n oma
tutkimus liittyy juuri siihen. Kurssillakin käsiteltiin mm.
audiovisuaalisten streamien (reaaliaikavideo yms.) soveltamista
hypermediassa niin käsitteellisten ja teoreettisten kuin käytännön
ongelmien kannalta.
Moniagenttijärjestelmät
Ehkä pääsyy viime vuoden opiskeluun Hollannissa oli siellä tehtävä
moniagenttijärjestelmien tutkimus. VU:ssa opetettava menetelmä
moniagenttijärjestelmien (MAS) mallintamiseen on Jan Treurin aikanaan
Universitet van Amsterdam:ssa (UvA) kehittämä DESIRE, eli Design and
Specification of Interactive Reasoning Components. VU järjestää menetelmän
opetukseen postgraduate-kursseja, joille ainakin viime vuonna riitti
osallistujia yrityksistä ja yliopistoista Japania myöten.
Undergraduate-kursseilla, jotka itse kävin, oli sama sisältö. (url)
Oma professorini agenttipuolella oli Katholijn Jonker. Kävin hänen
kanssaan aiheesta monia keskusteluja, puheissa oli myös mm.
tutkimusassistentin paikka heidän ryhmässään. Yksi ajatus, mikä nyt syksyn
myötä on kypsynyt, olisi agenttisystemointikurssien järjestäminen Oulussa
TOL:lla. DESIRE-ryhmä kehittää aktiivisesti menetelmän mukaista
CASE-työkalua, jolla malleista saa suoraan unix/windows:ssa (ja jatkossa
myös Javalla) suoritettavan prototyypin.
Computer Networks / Internet ja tietoverkot
Andrew Tanenbaum (http://www.cs.vu.nl/ ast) luennoi VU:n Computer Networks
-kurssin. Hänen saman nimistä kirjaa (3. painos) käytetään myös mm.
Helsingin tietojenkäsittelytieteen laitoksella ja useissa yliopistoissa
kautta maailman tietoverkkojen opetuksen kurssikirjana. TOL:n nykyistä
Internet ja tietoverkot -kurssia se ei vastaa, pikemminkin
tietoliikennetekniikkaa tms., mutta Tanenbaum on kuitenkin erittäin
asiantunteva tutkija esim. Internetin kehitystä arvioitaessa. Hän tuntee
hyvin myös mm. Internetin mobiiliin käyttöön liittyvät ongelmat (IP
protokollatasolla yms).
Olen pitkään harkinnut kirjoittamista hänelle oman graduni, joka
käsittelee nimenomaan Internet-välitteisiä viestintäjärjestelmiä,
tekemiseen liittyvistä ongelmista. Niistä keskustelu paikan päällä olisi
vielä tehokkaampaa. Samalla voisin tehdä, jos saan luvan,
yleisluontoisemman haastattelun TOL:lla materiaalina käytettäväksi.
Muuta:
xxx / SIGCHI.NL yms, Humanitarien Issues, …
---Kaupungin uusmedia- ja tietoverkkovaikuttajat
Yliopiston lisäksi vierailunarvoisia paikkoja, johin on valmiit kontaktit, kaupungissa olisivat ensisijaisesti Society for Old and New Media, RIPE sekä mahdollisesti Eunet ja muutama muu yritys.
Society for Old and New Media (http://www.waag.org/)
Vanhan kaupungin ydinkeskustassa, vaikuttavassa keskiaikaisessa linnassa majaileva Society for Old and New Media on Euroopan keskeisimpiä uusmediatoiminnan keskuksia. Siellä on käynnistetty mm. nyt maailmanlaajuinen teoreettiseen nettipohdintaan ja ajan ilmiöiden seuraamiseen erikoistunut nettime keskustelulista (http://www.desk.nl/~nettime).
Järjestö koordinoi myös lukuisten käytännön verkkosisällön kehittämishankkeiden työtä. Lisäksi se on järjestänyt mm. viime keväisen, maailman ensimmäiseksi nimitetyn kansainvälisen selainpäivän, jolloin esiteltiin ja keskusteltiin uusien ja erilaisten Internet-selainten ja käyttöliittymien - jopa käyttöparadigmojen - kehityksestä. Olin tuolloin talkoolaisena mukana järjestämässä tapahtumaa.
Internet Society Netherlands (http://www.isoc.nl/)
Geneven ohella ISOC:lla on Euroopassa nyt toinenkin vahva jaosto, nimittäin vuosi sitten joulukuussa Utrechtissa perustettu ISOC Netherlands. Osallistuin silloin perustavaan kokoukseen (ja pääsin itse asiassa, maineikkaasta Internet-Suomesta kun olin, illastamaan tuoreen hallituksen ja suoraan Pekingistä paikalla saapuneen, silloisen ISOC:n presidentin Don Heathin kanssa).
Kesällä Genevessä Inet’98:ssa oli jälleen paikalla vahva hollantilaisedustus, joista jotkut henkilöt ovat nyt jo tulleet tutuiksi. Suomen jaosto - jota vieläkään ei ole olemassa, mutta jonka perustamista Ouluun on suunniteltu - voisi saada Hollannista taas lisäpotkua.
Reseaux IP Europeens / Regional Internet Registry for Europe (http://www.ripe.net/)
RIPE koordinoi Amsterdamin keskustasta käsin Euroopan (ja Pohjois-Afrikan) Internet-numeroavaruuksien jakamista (Amsterdamissa oli aikanaan Euroopan ensimmäinen kiinteä Internet-yhteus). Siten se on Internet-kehityksen kannalta yksi keskeisimpiä paikkoja maailmassa.
Tapasin RIPE:n johtajan ja teknikoita kesällä Genevessä, ja he pyysivät käymään. Lisäksi sinne on sittemmin muuttanut vaihto-oppilaskautenani tutustumassa käyneitä helsinkiläisiä kavereita töihin ja lisää suomalaisia ne haluaisivat. RIPE voisi olla TOL:n oppilaille mielenkiintoinen harjoittelupaikka, esim? Tietokantaosaajia, joilla on *vahva* Internet-tuntemus, ne kaipaavat kovasti ja Suomessahan niitä on enemmän ja parempia kuin missään muualla :)
Nimihallintoa jenkeissä koordinoinut IANA eli käytännössä Jon Postel kun kuoli sydänleikkauksessa 16. lokakuuta (hiljainen hetki .. ...) niin tuo koko Internetin osoiteavaruuden tulevaisuus on ollut nyt melko kierteessä ja RIPE:llä näyttäisi olevan jotain suunnitelmia sen suhteen.
Tammikuinen esitelmäni Espoossa Politics&Internet -kongressissa käsittelee juuri noita Internetin nimi/osoite-hallinnollisia asioita joista tuolla saisi ensi käden tuoretta tietoa edelleen kongressissa TOL:n edustajana esitettäväksi.
Eunet (http://www.eu.net) / Johan Helsingius
Johan Helsingius tunnettiin takavuosina Suomessa herra Internetinä. Hän asuu Amsterdamissa, jossa yrityksensä Eunet pitää päämajaansa. Alkuvuodesta amerikkalainen wannabe-jätti QWEST osti yrityksen, ja brandina Eunet on ilmeisesti väistymässä, mutta sillä on kuitenkin avainasema Euroopan Internet-kehityksessä
Tapasin Julffinkin kesällä Genevessä, ja hän pyysi käymään toimistollaan Singelin varrella. Kiireisenä miehenä hän ei tosin ole siellä kovin usein, mutta toimistolla voi toki käydä muutenkin, vaikka häntä olisi kyllä hieno tavata. Videokamerallakin olisi varmasti taas käyttöä.
Julfin päätyötä takavuosina oli mm. elektronisen kaupankäynnin kehittäminen yhdessä Deutche Bankin ja hollantilaisten pankkien, joista ainakin ABN Amro eli "The Network Bank" on globalisoimassa palvelujaan vahvasti. Helsingiukselta voisi siis löytyä näkemystä, ei vain Internet-yhteyksiin ja palveluihin, vaan myös elektoriseen kaupankäyntiin liittyen.
Muuta
Hollannissa on mielenkiintoista toimintaa myös monilla muilla TOL:lle läheisillä yrityksillä, kuten Sonera ja ICL. Tunnen henkilökohtaisesti molempien tuotekehityksestä (mm. ICL:n verkkoyhteisösoftat) vastaavia henkilöitä, joita voisi tarvittaessa tavata. Näiden suhteen olisi mukava saada palautetta siitä, mitä pidätte tärkeänä.
--- STEIM, Joel Ryan / Haptiset käyttöliittymät, touch-festivaaliAjankohta vierailulle olisi nyt siitä hyvä, että mielenkiintoinen STEIM-organisaatio järjestää ensi viikolla maanantaista lauantaihin kestävän, haptisia eli kosketuskäyttöliittymiä käsittelevän seminaari / festivaalikokonaisuuden. Liitän tähän STEIM:lta saamani kutsun, mutta ensin vähän taustoja:
Joel Ryan, joka vastaa pitkälti tapahtuman sisällöstä, on ehkä läheisin tuttuni kaupungissa. Tutustuin häneen elämäni onnekkaamman sattuman kautta, ja vasta jälkeenpäin selvisi kenestä on kyse. Faktoja: opiskellut fysiikkaa yms. 60-luvun lopulla Berkeleyssä, kiinnostunut silloin tietojenkäsittelystä, tuntee henkilökohtaisesti nuoruudestaan monia Kalifornialaisia mm. ohjelmointikielien, käyttöjärjestelmien ja tietoliikenneprotokollien kehittäjiä ja tuntee niitä varsin syvällisesti. Tieteenharjoittajaa tai busines-pyörittäjää hänestä ei kuitenkaan tullut, ettekä varmasti nimeä siten tunnekaan, mutta väittäisin silti että kyseessä on hyvin mielenkiintoinen ihminen.
Joel muutti 70-luvulla Hollantiin, ja on v. 1975 työskennellyt siellä STEIM:n eli Studio for Electronic Instrumental Music taiteellisena johtajana. Vaikka kyseessä onkin taidemusiikki, heidän työnsä on kuitenkin käytännössä lähinnä ohjelmointia ja erilaisten tietotekniiikan sovellusten - jopa uusien verkkoprotokollien - kehittämistä. Perusidea on kehittää uusia ohjelmistoja ja jopa fyysiä laitteita, kuten erilaisia antureita ja säätimiä sitä kautta toteuttaa erilaisia kontrollimekanismeja ihmisten käyttöön.
TOL:n kannalta tuo tutkimus tuo mieleen ainakin virtuaaliprototyyppi-hankkeet, joissa pyritään luomaan ennen valmistusta mahdollisimman todentuntuinen malli suunnitteilla olevasta laitteesta. VRML-mallin käsissä hypistelyn ja tunnustelun mahdollisuus olisi varmasti tuon kannalta mielenkiintoinen! Olen itse päässyt kerran aiemmin, SIGCHI.NL:n perustavassa kokouksessa viime keväänä, kokeilemaan haptisia käyttöliittymiä mutta ensi viikon aikana niihin olisi mahdollisuus perehtyä laajemmin niin käytännön kuin teoriankin kannalta.
Tässä tämä kutsu:
--------- Forwarded message ---------- Date: Wed, 11 Nov 1998 12:24:46 +0100 From: Stichting STEIM <[email protected]>
<fontfamily><param>Courier</param><bigger>Dear friends of STEIM:
In this mail you will find the press release for our TOUCH Festival(14th until 19th) and Symposium (14th until 16th) to be held this coming December in Amsterdam at the Frascati theater.
Please accept this as a personal invitation to participate in the symposium. Wemposium please do not hesitate to get in touch with us.
We assume to have complete schedule's by the beginning of next week.
We hope to see you in December.
On behalf of the organizing committee Joel Ryan, Sally Jane Norman and Michel Waisvisz,
Ruud Backx
(coordinator)
</bigger></fontfamily><bigger><fontfamily><param>Arial</param><bigger>
</bigger></fontfamily><fontfamily><param>Courier</param>
Press Release Touch
<bold>STEIM's Touch, the festival of Tactile Tronics
</bold>
STEIM will open doors to a manifestation called "Touch", from December 14th through 19th, filling the halls at the Frascati theatre venue in Amsterdam.
"Touch" will be the ideal opportunity for visitors to literally Touch and play with new instruments conceived and developed for the electronic performance arts.
"Touch" is not about worshipping 'old content-new media' cyber-hype, but is rather a feast for the 'hands-on': alive and vivacious, throbbing, warm, sensual, ecstatic live electronic stage acts and immediate media.
"Touch" is a festival of music, theatre and performances, hosting an exhibition of 'Please Do Touch' instruments and a meeting place for pioneers, inventors, scientists and philosophers.
<bold>The Touch Performances</bold>
The "Touch" Festival program is a bountiful harvest of internationally known and, until now, unknown performers and composers in the realm of the electronic stage arts. In many cases the inventors of their own instruments, these artists are virtuoso performers as well as creators.
The audience will be presented a treat of authentic Sound Magicians, Trance-Webbers, Electrified Tightrope Walkers, Ambiatronics, Radio-Ham-Jammers, The Singing Greeting Card Quick Step, Real Electronic Music and a variety of old and new electric entertainment.
All performances will take place in Frascati's main hall during three nights of non-stop electroeuphoria. (December 16th, 17th and 18th) The cast of performers includes:
Laure Pique, Serge de Laubier & Remy Dury, John Rose, Joel Ryan & Evan Parker, Laetitia Sonami, Xavier & Dave & Thijs, Cas de Marez, Henley James & Shaun Smith directed by Patrizia van Roessel, Frances Marie Uitti & Michel Waisvisz, Seven Seas, Ernst Zettl & Helmut Schäfer, Schreck Ensemble, and Marko Peljhan.
<bold>STEIM's Electro Squeek Cnd groups are welcome to make appointments to visit the exhibition throughout the week.
On Saturday 19th of December, the exhibition will be open to everyone who wants to touch and play, or just wander through the labyrinth, watching and listening to other visitors touching and playing the instrumental objects.
Those who choose to be in touch can play the TeleTelePhoneToneChatter or the Magic Miracle Organ with its 'Flip, Smack, Bang, Poof' keyboard, or have close encounters with their own manipulated reflections in the Electronic Mirror Palace. For animal lovers there's reflections in the Electronic Mirror Palace. For animal lovers there's the Animal Symphony Web, for peepers the Crackle Stage and the classic CrackleBoxes, for dancers the Dance-O-Matic, for lovers of the quiet the SoundRecycler, and for the more physically oriented the MIDI-Conductor, TouchBoxes and the living doll called 'Touchy-Feely'. For those who hate office work, there is the OfficeOrgan, the BebobTable and many other instruments.
<bold>The Touch Symposium</bold>
The Touch Symposium is focused on the renaissance of the physical presence of the performer in the electronic performance arts. Until now, technical thinking has had the upper hand in the development of the electronic arts. It is high time that music and theater makers, and visual artists assumed their responsibilities, driving technological evolution to satisfy their artistic and cultural needs
The Touch Symposium has attracted a selection of pioneers from the electronic performing arts and music, philosophers, and critics engaged in reflection on the body in performance, and scientists from the fields of neurophysiology and telerobotics. Together with the artists, they will consider the place of performance in our booming techno culture. Touch here stands for that immediate, high speed, non-self-conscious, fine-tuned intelligence encountered in virtuoso music or dance. The inimitable prowess of human gesture, the overwhelming sensuality of the human performer, are lost in the myth of desktop omnipotence.
What is it that makes this sort of human behavior distinct from say symbol manipulation? Is there something about the perception of time that is Pierre Roll, Roger Malina, Roman Paska, Dick Raaijmakers.
The Touch meetings are designed to trigger lively debate amongst a group of artists and theorists concerned with issues of live performance, bodily intelligence, and new technologies. The symposium will make a public presentation at the opening of the festival on Wednesday 16th.
<bold>STEIM - how it works
</bold>
STEIM (Studio voor Electro-Instrumentale Muziek) is the only media lab in
the world which has its roots in stage arts, particularly music. The Foundation's artistic
and technical departments support a wide selection of international performers, musicians and a growing group of visual artists, in the development of unique instruments for the creation of their works. STEIM hosts artists for intensive work periods, catalyzing their ideas by offering critical professional experience, and an artistic and technical environment in which concepts can be given concrete form. These new creations are then exposed to a highly receptive, responsive niche public at STEIM, before being groomed for a broader audience.
For many years, STEIM has developed a special line of activity, which consists of letting children play with its newly developed instruments. The often playful, bright and inventive minds of children have long acted as a decisive stimulus in STEIM's creation of really playable electronic music instruments. Since the mid-seventies STEIM has fostered the development of tangible electronic devices, not intended as toys but rather as instruments: 'approved by children' (The Crackle Boxes, LiSa the live sampler etc).
STEIM's international reputation is founded on its physical and intuitive approach to technology. STEIM has always encouraged the use of low-tech solutions and also the creative 'misuse' of re-cycled high-tech. Most of STEIM's projects are presented on a wide palette of cultural settings: the traditional concert circuit, the techno scene, media festivals, schools, symposiums and conventions, exhibitions, the circus and improvisation pools.
STEIM is short for 'human approach to technology'. Technology has to be manipulated and tailored to the individual. Unique instruments such as The Hands, The Web, The Sweatstick and the MIDI Conductor were born as a result of personal Festival in Bourges, France.
<bold>Touch, The Organization
</bold>
"Touch" is organized by the STEIM Foundation and supervised by Sally Jane Norman, Joel Ryan and Michel Waisvisz, and produced by Ruud Backx.
Technical realization by the STEIM designers team Frank Baldé, Tom Demeyer,
Jorgen Brinkman en Skip Goes.
Technical coordination for the Touch exhibits by Jeannot Waisvisz.
Performance Festival technical coordination by Nico Bes and Daniel Schorno.
STEIM secretariat supervision by Hellen Drooger.
General Assistant: Marc Meijer.
For educational activities of STEIM's Electro-Cub-Club: contact Lara van
Druten.
Soon you will receive the complete concert and symposiumprogram.
Information: Ruud Backx 020 638 5400
STEIM 020 622 8690
Achtergracht 19
1017 Wl Amsterdam
e-mail: [email protected]
url: http://www.xs4all.nl/~steim
The 'Touch' festival is funded by the HGIS-Culture-program of the Ministry of Foreign Affairs and the Ministry of Education, Culture and Science, and the Mondriaan Foundation
<bold>
INFORMATION ABOUT SPEAKERS</bold>
<bold>Barbara Becker</bold> studied philosophy, sociology, and art history ; her PhD in philosophy dealt with questions of artificial intelligence and cognitive science. She works as a research scientist at the German National Research Centre of Computer Science (GMD) in St. Augustin. Her current research focuses on the philosophical implications of the interrelation of culture, media, and technology.
<bold>George Lewis</bold> is an improviser, composer, performer, and computer/installation artist, who studied composition with Muhal Richard Abrams and trombone with Dean Hey. His interdisciplinary compositions have been presented in Eastern and Western Europe, North America, and Japan ; his computer compositions and intermedia installations have been presented on the European and American continents. In 1991, he joined the Music Department at the University of CMarseille, France, and is also employed at the Center for Extreme Ultraviolet Astrophysics, University of California, Berkeley. He is the editor of the scholarly art, science and technology journal Leonardo published by the MIT Press.
<bold>Roman Paska</bold> is a writer, director, designer, and performer in the field of puppet theatre, creator of solo pieces collectively called Theatre for the Birds, and of group productions including " The Shadowy Waters " at the Abbey Theatre, Dublin, " The Ghost Sonata " at the Marionetteater, Stockholm, and " Moby Dick in Venice " at the Public Theatre in New York. His Marlowe-inspired work, " God, Mother, Radio ", was recently presented in Paris, Stockholm and New York. Paska has written and taught widely, and was recently nominated to direct the Institut International de la Marionnette in Charleville-Mézieres, France, as of January 1999.
<bold>Dick Raaymakers</bold> studied the piano at the Royal Conservatory Den Haag. From 1954 till 1960 he worked for NV Phillips >From 1963 till 1966 he worked with Jan Boerman in their own founded studio for electronic music in Den Haag.
Since 1966 until his retirement (1995) he worked as a teacher at the Royal Conservatory in Den Haag in the department for electronic and contemporary music and since 1991 he also worked as teacher in electronic musictheatre at the interfaculty Sound and Image of the Roal Conservatory in Den Haag.
Besides composing and teaching, Raaymakers is also active as a visual, theatrical, film, literary artist. In all these disciplines he shows in different ways the relation between art and technique.
<bold>Tim Roberts</bold> has been a professional juggler since he was 15 years old. After two-and-a-half years as a clown with Ringling Bros. and Barnum + Baileys Circus he left America for Europe, where he founded, with three other professionals, the French juggling troupe " L'Institut ". Since 1993, he has fulfilled the role of Vocational Training Coordinator and juggling teacher at the National Center for Circus Arts in Chalons-en-Champagne, France.
< motor apparatus (proprioception), and its role extending " the five senses ". Roll's laboratory has implemented a programme of experiments designed to determine how the muscles function as " organs of perception ", at the psychophysiological and neurophysiological levels.
<bold>Thecla Schiphorst</bold> is a computer media artist whose work includes interactive installation, performance, and software design. Trained in computing science and contemporary dance, her interface designs subvert commonly held notions of interactivity and navigation by incorporating models of kinesthesia and synesthesia. Thecla Schiphorst is a member of the team that developed Life Forms, the computer compositional tool for animation and choreography. Her interactive art work, " Bodymaps: artefacts of touch " has been exhibited in Europe, North America and Asia ; her latest interactive piece, "Felt Histories", was premiered in Vancouver in October 1998.
<bold>Trevor Wishart</bold> is an independent composer living and working in the north of England, where he is Honorary Visiting Professor at the University of York. His composition work focuses on free improvisation for voice ; in the computer music area, he has been involved with software development. Trevor Wishart also works in the areas of community arts and music education, and has directed electro-acoustic music workshops for school pupils. His interest in musical environments led to his realization of a soundscape, commissioned by the Jorvik Viking Museum.
<bold>Costs for attending symposium:</bold>
o the whole symposium period (three days) DFL 150,-
o one symposium day DFL 60,-
o whole festival (concerts and exhibition)period DFL 200,-
These prices do not include lodging but we can of course help you find good accommodation during your stay in Amsterdam.
You can fax this form back to STEIM: 00 31 20 626 4262 or e-mail the information to [email protected]
WEB SITE : http://www.xs4all.nl/~steim